EMDR 2018-01-04T15:39:01+00:00

EMDR wordt gebruikt wanneer er in het verleden een (of meerdere) -traumatische- gebeurtenis(sen) heeft plaatsgevonden en is de meest gebuikte methode bij behandeling van trauma in de GGZ. Een traumatische gebeurtenis is datgene wat in het verleden gebeurt is en waarvan u weet dat u er in het hier en nu nog teveel last van heeft.

Wanneer er een traumatische gebeurtenis plaatsvindt wordt deze soms onverwerkt in het zenuwstelsel opgeslagen, inclusief de daarbij horende beelden, geluiden, gedachten en gevoelens. Het is eigenlijk een soort opslagfout van het brein. Door oogbewegingen of tikjes door een koptelefoon (de hersenen worden afwisselend links en rechts gestimuleerd) komt er ruimte voor een herstel van de neurologische balans: de hersenen worden zodanig  geactiveerd dat de informatie opnieuw beschikbaar komt en verwerkt wordt op de juiste manier. Het is wellicht fijn om te beseffen dat het uw eigen hersenen zijn die de genezing of verwerking tot stand brengen.

Voorbeelden van gebeurtenissen die kunnen leiden tot verwerkingsproblemen:
– Auto-ongeluk
– Ongeval, verwonding of ziekte.
– Misbruik, verkrachting, aanranding.
– Mishandeling.
– Brand.
– Overval, getuige van geweld.
– Natuurramp.
– Verlies van en baan.
– Diagnose van een ernstige ziekte.
– Verlies van een dierbaar persoon.

Hoe verloopt een EMDR sessie?

De therapeut zal u vragen om aan de nare gebeurtenis terug te denken inclusief de bijbehorende beelden, gedachten en gevoelens. Dan zal het verwerkingsproces gestart gaan worden. Dit ‘informatie verwerkingssysteem’ in de hersenen wordt gestimuleerd door lampjes te volgen met je ogen of door bilaterale audio stimulatie (klikjes via de koptelefoon).

RDI (Resource Development and Installation)

Dit is een manier om de persoonlijke draagkracht van een cliënt te vergroten is Met RDI wordt gewerkt met positieve ervaringen en het toevoegen van hulpbronnen/kwaliteiten zodat men moeilijke situaties weer aankan. RDI is zeer effectief bij faalangst. Daarnaast wordt deze methode vaak aanvullend gebruikt bij EMDR. Om de cliënt sterker te maken, meer draagkracht te geven en om een EMDR sessie positief af te sluiten.